De vacatureteksten van ABN AMRO hebben een flinke objectiviteitsboost gekregen. Dat was niet alleen een kwestie van wat woorden en zinnen veranderen. Zorgvuldig werd er draagvlak gecreëerd binnen de organisatie van de bank. Lees meer over Hoe krijg je draagvlak voor objectief selecteren?
De gemeente Utrecht wil een afspiegeling zijn van de samenleving. Daarom zijn ze voor alle functies bezig met objectieve selectie. Met positieve managers én vooral kandidaten tot gevolg. Lees meer over “Kandidaten voelen zich gelijk behandeld door de gestructureerde interviews”
Samenwerking. Dat is volgens Noor Ribbers en Meinke Hofman van Randstad Groep Nederland dé sleutel tot succes bij objectief selecteren. “Objectieve selectie is echt iets wat je samen doet.” Lees meer over “Objectief selecteren leidt vaak sneller tot een match”
Foto’s en namen van potentiële trainees zien de recruiters van Nestlé niet meer. Door cv’s te vervangen door standaardvragen, is de werving en selectie bij het voedingsmiddelenbedrijf objectiever geworden. Dat kost meer tijd, maar levert ook meer variatie op in de profielen van nieuwe trainees. Lees meer over “De trainees die we met objectievere selectie aannemen, hebben andere profielen”
Minder eisen aan opleiding en ervaring. Meer gelijke kansen voor kandidaten, door de focus te leggen op gedrag. Bij Achmea zien de vacatureteksten er heel anders uit dan vroeger. En mooi voordeel: dit alles kost de recruiters van Achmea weinig extra tijd. Lees meer over Inclusieve vacatureteksten Achmea: verschuiving naar gedrag
Vroeger konden recruiters en hiring managers redelijk vrij een sollicitatiegesprek voeren, waarbij ook de onderbuik en vooroordelen een stem hadden. Die tijd is bij Tony’s Chocolonely voorbij. Een gestructureerd interviewproces is nu de standaard. Lees meer over “Een goede klik hebben met een kandidaat telt niet meer”
Een jaar geleden begon de KNVB met objectief selecteren. De workshops die de voetbalbond op dat gebied volgde, werpen zijn vruchten af. “We leggen objectief selecteren niet van bovenaf op, maar nemen alle betrokkenen eerst goed mee in waarom we dit willen.” Lees meer over KNVB betrekt medewerkers bij objectief selecteren met eigen workshop
In 2022 wil Alliander verdere grote stappen zetten op het gebied van diversiteit en inclusiviteit. Objectieve werving en selectie speelt daarbij een belangrijke rol. “Het is geen nice to have maar een need to have.” Lees meer over “Als je niet bewust aan inclusie doet, doe je onbewust aan exclusie”
Sinds een jaar maakt HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) werk van objectieve werving en selectie. HR-adviseur Remco Mols vertelt wat in die relatief korte tijd bereikt is. “Niet alleen de vacatureteksten zijn veranderd, maar ook lukt het goed om collega’s mee te krijgen in de nieuwe werkwijze." Lees meer over "Andere mensen reageren dan vroeger"
Corporate recruiter Marcel Ribbens heeft veel ervaring met het objectiveren van selectie, de laatste jaren bij De Nederlandsche Bank (DNB). Hij legt uit wat in organisaties nodig is om met diversiteit en inclusie aan de slag te gaan. “Je moet echt mensen hebben met hart voor het onderwerp.” Lees meer over "Als organisatie moet je jezelf écht in de spiegel durven aankijken"
De informatie en materialen die je op deze pagina vindt, zijn grotendeels ontwikkeld en getest in de pilot Nudging in Werving en Selectie, die het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in 2019 en 2020 met ongeveer twintig werkgevers heeft gedraaid. Zij experimenteerden in de praktijk met aanpassingen in hun werving en selectie. Gezien de positieve ervaringen, is de informatie nu beschikbaar voor alle werkgevers.
Wil je meer informatie, of meedoen? Mail naar talentisbelangrijker@minszw.nl.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.